Friday, December 24, 2010

Fikir2kan selamat beramal


Nama??pangkat??darjat???
Maha Besar ALLAH yg maha berkuasa menjadikan suatu kejadian itu dengan adil..dalam dunia ni..bukan semua yg kita mahukan itu kita akan dapat dan tidak semestinya apa yang kita rasakan terbaik buat kita merupakan keputusan yg terbaik..
aku ade terbaca dalam satu novel dimana dalam tu she said 
`Tuhan maha Adil bukan bererti dia menciptakan dunia ini dengan adil.Dunia ini memang mungkin dicipta dengan penuh ketidakadilan. Mungkin ramai anak2 dilahirkan miskin.Mungkin dia cerdik tapi tak dapat bersekolah. Mungkin dia cerdik tapi tak dapat bersekolah.Orang miskin sering berkerja keras tapi imbuhannya sikit.orang kaya sering goyang kaki tapi apa yg dy dapat amat bnyak.tak perlu bekerja keras.Memang kita melihat ia sebagai suatu ketidakadilan tapi kalau Tuhan wujudkan dunia ini dengan penuh keadilan bagaimana Dia mahu menilai atau mengadili kita?Tuhan memang menjadikan dunia ini tidak adil kerana dia ingin melihat reaksi kita.usaha kita terhadap ketidak adilan tersebut..........."
syukurlah kita..tidak seperti mereka
itu ape yang aku baca dalam satu novel..even novel.tapi inputnya banyak..sungguh membuat kita menilai menggunakan logik akal kita..tak semestinya kaya itu buat kita hidup dengan gembira dan tidak semestinya miskin buat kita hidup dengan gembira...
Dalam dunia ini bukan kaya atau miskin penentu siapa kita, tapi dalam hidup ini juga kaya dan miskin menjadi arah tuju kita..yang miskin ingin menjadi seperti si kaya...yang kaya pula..alangkah bagusnya jika aku miskin tapi hidup gembira..
tapi tiada siapa yg tahu,,miskin dan kaya itu tiada bezanya dihadapan Allah..kerana Allah tidak melihat hambanya atas itu semua..tapi Allah melihat siapakah hambanya,,yang sentiase mengingatinya.. 


dah bace??like la...

0 ulasan:

Post a Comment