Saturday, September 29, 2012

Berfikir jangka masa panjang


Assalamualaikum...
Rumah dah tak berpenghuni lama nor~
Bukan takat bersawang je..boleh berhantu (hoi! Cabul nor mulut..hehehehe)
Suddenly today tiba-tiba angin laut mana tah datang sepoi-sepoi menampar diri then rasa nak menaip (sungguh kalo Pn.Noraini bace ayat ni dy soddeh ajar aku BM dulu..ngee~)
baiklah enty ni merupakan entry yang sangat panjang mai secawan milo + kerepek kerana saya nak start merepek ni.

Owh bangun pagi tadi sangat la hepi tahap ta ingat rase tak sabar nak tahun depan so boleh dapat aku cekau macam2 benefit  pembentangan budget 2013 semalam.. yang aku paling take note benda ni la..

“BR1M 2.0 : RM500 Bagi Pendapatan RM3000 Kebawah. RM250 Untuk Individu Bujang Berpendapatan RM2000 Bawah Berumur 21 Tahun Ke Atas...

Walaupun hati ni gembira tahap tak ingat tapi tetap sedar diri. Disebabkan saya ni pelajar accounting mesti la ilmu tu tunjuk hebat and sangat poyo mestilah macam-macam saya fikir...

Alkisahnya.....

Semalam...

“Alhamdulillah government sentiasa ingat pada rakyat jelata. Macam-macam bantuan depa bagi. Bagus tahap tak ingat punya pembentangan macam-macam bantuan rakyat 1Malaysia dy bagi. (sape tak tahu pe yg government dah rancang tok rakyat tahun depan silalah google dan ambil tahu). Yelah ape tak bagusnya tax pon reduce 1% tu...(take note acc. Student penting ni!) macam mana dorang buat ar~ mana itu wang mari???”

Then pagi ini....

Saya: miss B (bukan name sebenar) u buat ape?
Miss B: owhh~ saya mau cari itu Budget 2013 la. Saya tak sempat tengok semalam. Mana tak jumpe..
Saya: owh~~sangat best woooohhh~ banyak benefit.
Miss B: ape benefit??
Aku pon sebut la pe yang aku tau didada.. (poyo tak poyo padahal t aku dapat RM 250 je kan.daripada tak dapat.)
Miss B: aiiiiyyyyyooo itu untuk orang macam u la..org2 tua ape benefit??
Saya: itu u tengok sendiri meh..

Selang beberapa minit..

Saya: miss B macam mana??
Miss B: aiyoooo!!! Manyak tipu la.saya tak mau support gov.
Saya: kenapa meh? (kenapa pulak dy ni. Tibe2 salahkan gov. Gov punya la baik bagi macam2 benefit)
Miss B: gov bagi ar..tapi dy banyak amek sama kita??
Saya: ya meh??
Miss B: u org muda ar..cuba yg fikir jangka masa pnjang..
(amboi miss B bukan saya tak fikir tapi saya tak boleh fikir)hahahah bukan ke sama dengan tak fikir..mereng!
Miss B: cuba u fikir ar mana itu gov bg u duet boleh dapat RM 250.
Saya: income tax la miss B.. tapi sudah reduce meh 1% meh...(tak bayar income tax lagi bolehla berlagak kan??hahha)
Miss B: itu tak bagi apa2 beza meh..u fikir RM250 itu cukup meh??(amboi miss B tak hbs2 suroh aku fikir)
Saya: ofcozla tak miss B. Tapi sekurang-kurangnya gov ingat meh..
Miss B: aiiyyyoooo~ nanti ar mesti itu naik..ini naik..then suddenly u baru tau.nanti u kira meh.
Miss B berlalu pergi dengan aku sentap then fikir ape miss B cakap.

Last word dy kate “KIRA” then aku pon amek kalkulator(anak-anak murid.amek kalkulator pls..hehehe). Kira punya kira aku dapat nih.
Andaikan...hanya andaikan ok.
RM 250.00 Kita dapat bahagi dengan 365hari berapa kita dapat? 
then kebijakan melanda 
darabkan dengan sebulan 30hari dapat berapa??
Ya anak-anak murid RM20 something kita dapat. (ehem! belum habis.....)

Ok then duk wat keje jap..then teringat Miss B ade cakap “itu naik ini naik” ok! Tarik balik kalkulator kat tepi.

Andaikan : gula naik 0.20sen. ok kalau gula naik 0.20sen mamak nak naikkan harga roti,Nescafe,and segala benda yang ade kene mengena dengan gula..aku pulak nak guna gula sebulan brapa kali? Ok paling berjimat 2x kali la..(tak tambah lagi barang lain, minyak toll)

TAAAAPPPPPPPPP!!!!!!!!!!!!!!!! Betooolllllllllaaaaahhhhhh!!!!!

Aku pandang Miss B.aku cakap U betol la Miss B~!!!!!!!!!!!! then dy senyum balik dekat aku..hahahhahaha

The moral of the story disini bukan aku nak tunjuk gaya tak bersyukur or nak membangkang. Cuma hari ini Miss B mengajar aku something. Mungkin dy merungut kerana dy merupakan seorang pembayar cukai dan mempunyai tanggungan. Lain orang lain cara berfikir. Tapi yang paling penting adalah dy mengajar aku “berfikir untuk masa panjang” hari ini government bagi esok2 pon kite kene bagi. so give and take la. Jadi lepas ni jangan la nak bersungut kalau barang naik and mahal ke ape..ko dah tau kan punca nya.. ape salahnya sesekali berfikir macam orang dewasa.asalkan jangan blood pressure sudah ler ..hehehehehe...dan yang paling penting bantuan yang diberi kerajaan kite guna sebaiknya.supaya ia jadi lebih berbaloi..

Sampai jumpa lagi assalamualaikum..(macam host dalam tv je..hahahhaha)

P/s : sangat bersyukur menjadi rakyat Malaysia negaranya aman dan makmur tiada apa yang perlu disungutkan kerana pimpinan kita adalah yang terbaik..

                                                
dah bace??like la...

0 ulasan:

Post a Comment